Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
3/6/24
Dymotec: 'Open lijnen in een perfecte storm’
Ketensamenwerking
Door Covid-19 en de wereldwijde componentenschaarste kwam de industrie in een ‘perfecte storm’ terecht. Industrieel automatiseerder Dymotec en Breemes, een zusterbedrijf van itsme, hielden de telefoonlijnen continu open om met creativiteit en proactiviteit samen het schaarsteprobleem aan te pakken.

Dymotec in Olen (B) legt zich toe op industriële automatisering in uiteenlopende sectoren, van food en farma tot logistiek en metaal. Het bedrijf bestaat dertig jaar en is in 2022 toegetreden tot de Jeco Energies-groep. Dymotec telt nu zo’n vijftig medewerkers en beschikt daarnaast over een flexibele schil met techniekers, programmeurs en projectengineers. Al sinds haar oprichting heeft de Kempense onderneming een relatie met (de voorgangers van) Breemes.

Creativiteit en proactiviteit

Breemes levert een breed scala aan componenten, vertelt managing director Sven Bos van Dymotec. “Zij ontzorgen ons, met hun toegevoegde waarde op basis van hun kennis en netwerk. Er is sprake van een vlotte samenwerking en een goede opvolging van de levering van materialen.” Naast elektrotechnische componenten zijn dat ook besturingstechnische producten zoals frequentieregelaars. PLC’s neemt Dymotec echter direct van Siemens af. “Daarvoor hebben wij rechtstreekse lijnen, want onze softwaremensen moeten alles weten van het functioneren van de PLC’s. Op dat gebied hebben we al een lange relatie met Siemens en is de toegevoegde waarde van Breemes beperkt.”

Als die toegevoegde waarde er niet is, gaat Breemes er niet tussen zitten, bevestigt directeur Kurt Colin. “Dan hoeft er geen extra kanaal te zijn, want dat levert alleen maar last in plaats van winst op voor alle partijen. Wij respecteren altijd de keuzes die onze klanten maken. Aan Dymotec leveren we bijvoorbeeld wel de laagspanningscomponenten van Siemens. Daar hebben wij die meerwaarde wel.”

“De telefoonlijnen tussen ons stonden bijna continu open”

Perfecte storm

De afgelopen jaren was er sprake van componentenschaarste, terwijl Covid-19 de wereld in haar greep hield. “Daar kwam nog bij dat de markt meer vroeg dan was voorzien. We zaten in een perfecte storm”, zegt Colin. Het zorgde ervoor dat het contact tussen Dymotec en Breemes wel heel intensief werd. “De telefoonlijnen tussen ons stonden bijna continu open”, aldus Bos. “Wij proberen altijd om eerst alles zelf op te lossen. Als we het echt niet opgelost krijgen, dan pas roepen we hulp in. Dus als we bellen, is het 5 na 12 en niet 5 voor 12. Dat begrijpen Kurt en zijn team perfect.” Samen gingen de twee bedrijven het schaarsteprobleem te lijf. “Door proactief na te denken, creatief te zijn en er continu bovenop te zitten”, beschrijft Bos.

Colin: “We hadden in die tijd met onze kantoren bij elkaar kunnen zitten, zoveel contact hadden we. Om elk probleem op te lossen voordat het een probleem werd of te groot was om op te lossen, of om een plan B te hebben. We wisten elkaar inderdaad goed te vinden in creativiteit en proactiviteit.” Dymotec is één van Breemes’ grootste klanten en zit in productieprocessen waar tijd cruciaal is, zoals binnen de Jeco Energies-groep, waar ze 24 uursdiensten draaien. “Snelheid is dan cruciaal. Er is heel regelmatig contact tussen alle lagen van beide firma’s, er zijn bij ons geen barrières. We begrijpen en helpen elkaar."

Energietechniek van de toekomst

De aanpak was tweeledig, vervolgt Colin. “Voor een merk als Siemens hebben wij anderhalf keer onze standaard-stock bijbesteld. Dat deden we om de flow in de leveringen te kunnen garanderen en klanten te blijven bedienen. In gevallen dat dat toch niet zou lukken, hebben we samen met Dymotec gekeken naar alternatieven op de markt die een-op-een of met kleine aanpassingen toepasbaar zouden zijn.” Bos: “Die persoonlijke aanpak, met korte lijnen, was voor ons in die moeilijke periode heel belangrijk. Bij Breemes begrijpen ze hoe Dymotec in elkaar zit en hoe wij werken.”

“Die persoonlijke aanpak van Breemes, met korte lijnen, was voor ons heel belangrijk”

Binnen de Jeco Energies-groep verzorgt Dymotec de automatisering en visualisatie voor energiesystemen, bijvoorbeeld voor laadinfrastructuur. Zo draagt het samen met zusterbedrijven bij aan het ‘When Power Becomes Smart’-verhaal van Jeco Energies. “We zorgen dat systemen continu kunnen worden gemonitord, bijvoorbeeld via een Internet of Things-oplossing. Zo nodig kan dan op tijd worden ingegrepen om uitval te vermijden. De uitdaging is nu om een consistent verhaal te schrijven over wat we op de energiemarkt kunnen betekenen en waarin wij ons kunnen onderscheiden. Breemes kan daar op gepaste tijden een rol in spelen, met kennis en de levering van componenten. We zijn nu aan het onderzoeken welke richting we moeten opgaan en hoe we dat kunnen uitwerken. Als er informatie of kennis ontbreekt, zullen we zeker de mensen van Breemes consulteren.” Colin: “Wij blijven onze klanten informeren over technologieën die op komst zijn. Een nieuwe uitdaging voor de toekomst is de elektrificatie van de markt bijhouden, zodat onze klanten de nieuwste technieken snel en efficiënt kunnen toepassen.”

Groei in relatie en omzet

Zo blijft de samenwerking zich ontwikkelen en is er volgens Bos sprake van meer dan een zuivere klant-leverancier-relatie. “Wij hebben een partnership.” Ook in hun groei-ambities lopen de twee bedrijven gelijk op. De markt geeft duidelijke afkoelingssignalen af, maar beide directeuren merken er niets van. Bos: “De afgelopen jaren hebben we serieuze groei gekend en die willen we de komende jaren doorzetten. Onze grootste uitdaging is het vinden van geschikte mensen.” Des te beter dus dat Breemes blijft inzetten op complete ontzorging van de materiaallevering en kennis blijft aandragen.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.