Het project begon eind 2021. Bram: “We kregen de vraag om de complete laadinfrastructuur voor de gemeentewerf Oosterhout te verzorgen. Van het graafwerk en de bekabeling tot het inbedrijfstellen van de laadstations. Er komen niet alleen elektrische vuilniswagens, het hele wagenpark wordt elektrisch, tot de veegwagens aan toe. De initiële vraag was twee DC-laders en een aantal AC-laders. Belangrijke voorwaarde was dat de laadoplossingen toekomstbestendig zijn. Dit in het kader van meerdere wagens en toekomstig groter en sneller laadvermogen van nieuwere voertuigen. In 2022 waren we vooral bezig met alle aanvragen en het maken van keuzes. Er was onder andere een zwaarder transformatorstation nodig, waarvoor we afhankelijk waren van de netbeheerder. Inmiddels zijn de DC-laders geplaatst en in bedrijf gesteld. Het werden er uiteindelijk vier, omdat de gemeente besloot om met nog twee elektrische vuilnisauto’s te gaan werken.”
Voor de laadstations kwam Bram in contact met Rexel. Daan was direct nauw bij het project betrokken. Hij legt uit: “De gemeente wilde in eerste instantie het snelste van het snelste hebben. Mijn rol is om te adviseren en mee te denken over de beste toepassing. Zo snel mogelijk is in dit geval niet de juiste oplossing omdat de vuilniswagens bijvoorbeeld maximaal 150 kW trekken. Een 300 kW-lader is dan niet nodig.”
Voor een zo goed mogelijk advies ging Daan samen met Bram met de gemeente aan tafel. Daan: “Het was een flinke groep, met onder andere een chauffeur, een onderhoudsmonteur, etc. Dat was voor mij alleen maar fijn, want ik wil graag zoveel mogelijk informatie hebben om een advies uit te brengen. We hebben onder andere het vermogen besproken, het type vrachtwagen, de route en de gewenste laadtijd. Maar denk ook aan de meest ideale plek van de laadstations. Al met al kwamen we op een advies uit, dat goedgekeurd werd door de opdrachtgever.”
Er is gekozen voor de EVBox Troniq Modular, de perfecte match voor dit project. Nino: “Het is een stand-alone oplossing, dus je hebt niet ook nog een extern station dat de stroom levert. Het laadstation is modulair op te bouwen, wat goed bij de vraag van de opdrachtgever past. Je gaat nu 180 kW leveren. Blijkt er in de toekomst meer nodig, dan kan er eenvoudig een module worden bijgeplaatst. Bij de ontwikkeling van deze oplossing is ook veel aandacht besteed aan de mogelijkheid om onderhoud uit te voeren. Dat kan bij de Troniq Modular zeer eenvoudig. Je kunt laadstrategieën en -schema’s instellen. Ook load balancing is mogelijk, al is het bij dit project niet nodig omdat er meer dan voldoende vermogen is.”
Naast het plaatsen en in bedrijf stellen van de palen kunnen R&O, EVBox en Rexel ook een onderhoudsplan bieden. Dit biedt onder andere de garantie dat eventuele storingen vliegensvlug zijn opgelost. Daan: “R&O is een zogenoemde Servicepartner van Laadnet, het online platform van Rexel voor laadstations. Hiermee kan Bram onder andere 24 uur op een dag zien wat de status en ‘gezondheid’ van de laadstations is. Dat maakt preventief onderhoud mogelijk, maar we kunnen eventuele storingen ook op afstand verhelpen. Is het niet op afstand op te lossen? Dan kunnen we snel schakelen met EVBox en lossen zij het probleem op locatie op. Zo biedt Bram een stuk extra zekerheid aan zijn klant.”
De elektrische vuilniswagens van Volvo, geleverd door Bluekens, kwamen een paar maanden later. Bram: “Dat is ook het moment dat we echt kunnen gaan bepalen hoe het laadschema er daadwerkelijk uit komt te zien. We weten dat de wagens tussen de middag terugkomen. Dan moet er flink geladen worden, ’s nachts mag dit wat rustiger. Maar het is nu bijvoorbeeld nog niet bekend of dit om 11:00 uur is of om 13:00 uur. Ook hebben we wel al een proef gedaan met een vuilnisauto, maar die uiteindelijk geleverd worden zijn nieuwere types. Als de wagens er daadwerkelijk zijn, zetten we de puntjes op de i.”
De mannen spreken over een prettige samenwerking, die ook in de toekomst waarschijnlijk nog successen zal boeken. Nino: “Het is een goed team, waarbij Rexel een perfecte brug is tussen EVBox en R&O. Dat hield het overzichtelijk en er was geen ruis op de lijn. Bram beaamt dit: “Voor mij is het in zo’n lang traject fijn om een vast aanspreekpunt te hebben. De laders, de kabels, het platform, alles komt bij Rexel vandaan. Als ik een vraag heb, dan weet ik precies waar ik moet zijn. Het was een mooi project waarvan ik verwacht dat er nog meerdere zullen volgen.”
Meer berichten over dit onderwerp vind je hieronder. Je kunt natuurlijk ook alle artikelen bekijken en zelf een selectie maken.