Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
16/7/24
Innovatec: 'Broeden op betere inkoop'
Ketensamenwerking
Energietransitie
Innovatec Hatchery Automation is vorig jaar een professionaliseringsslag voor het inkoopproces gestart. Het bedrijf ging met itsme in zee vanwege de technische kennis, de logistieke concepten en de intensieve contacten met fabrikanten. “We hadden eerst verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen.”

Innovatec in Asperen ontwikkelt, tekent en bouwt mechanisatie en automatisering voor kuikenbroederijen. Het innovatieve bedrijf is Europees marktleider en is wereldwijd in meer dan 55 landen actief. De systemen van Innovatec verzorgen de handling en monitoring van eieren en transporteren trolleys met broedramen gevuld met eieren van en naar broedmachines en uitkomkamers. Elk ei verblijft 18 dagen in de broedmachine. Met de heartbeat-technologie van Innovatec wordt, afhankelijk van het type broederij, op dag 9 of 18 gecontroleerd of er een hartslag in het ei aanwezig is. De niet-bevruchte eieren en/of eieren waarin geen leven aanwezig is, worden uitgesorteerd. Aansluitend worden de lege plekken in de trays weer opgevuld met eieren. De overige eieren komen vervolgens uit.

Problemen met frequentieregelaar oplossen

In het kader van de inkoopprofessionalisering zijn begin dit jaar André Besselink en Rik Pennings in dienst getreden, respectievelijk als strategisch inkoper en afdelingsleider besturingstechniek. Besselink: “Een aantal elementen in de machine zijn strategisch van belang en moeten we om die reden in eigen huis hebben.” Pennings: “Daarom willen we zelf de kennis hebben van de hardware en de software. We hebben daar afdelingen voor opgezet. Maar ook van de processen willen we de strategische kennis in huis halen, zoals de meettechnologie voor de hartslag van een kuiken in het ei. Voorheen werd de kastenbouw en de softwareontwikkeling volledig door toeleveranciers gedaan, nu willen wij daar veel meer bij betrokken zijn en meer zelf gaan doen.”

“We wilden strategische kennis van de machine en de processen in eigen huis halen”

Problemen met een frequentieregelaar triggerden Innovatec, vertelt Besselink. “Via onze kastenbouwer kwamen we erachter dat die slecht leverbaar was. Het probleem werd niet opgelost, dus zijn we zelf met de betreffende fabrikant in gesprek gegaan. Die regelaar bleek end-of-life te zijn. Ze hadden een goede nieuwe regelaar, maar inbouw zou heel veel consequenties hebben voor onze besturing, onder meer vanwege een ander communicatieprotocol.” Tegelijkertijd waren de banden met itsme als leverancier van de elektrotechnische componenten aangehaald en dat resulteerde in een 1+1=3. Besselink nam contact op met accountmanager Jasper van den Corput bij itsme. “Jasper, is er een mogelijkheid om die oude regelaar te elimineren en het met een Mitsubishi-regelaar op te lossen? Laten we daarover met Mitsubishi om tafel gaan.” Pennings verklaart: “Van oudsher hebben we al plc’s en andere componenten van Mitsubishi in onze besturingskasten. Zij hadden een regelaar die hetzelfde kunstje kon uitvoeren.” Besselink: “We zijn dit voorjaar gaan testen en het is gelukt om compleet over te gaan.”

Toekomst voor logistieke concepten

Het was de bevestiging dat Innovatec technische kennis in huis moest halen, zegt Besselink. “Rik en zijn mensen moeten meteen met de merken kunnen praten, want hun kennis hebben wij nodig om problemen op te lossen. Het is fijn dat itsme daarbij wordt betrokken in een tripartite overleg. Dat ging goed met Mitsubishi en het werkte ook met Phoenix. We zien dat itsme daar een grote inspanning voor levert. Vandaar dat we de banden met itsme hebben aangehaald en ons pakket bij hen gaan uitbreiden.”

Een belangrijke reden waren verder de logistieke concepten die zij bieden, vervolgt Besselink. “De hele supply chain voor elektrocomponenten liep via onze partners voor de kastenbouw, maar zijn we nu zelf gaan doen. Onze spend gaat zo groot worden dat we goed de vinger aan de pols willen houden. Als we in de toekomst steeds meer gestandaardiseerde besturingskasten bouwen, kunnen we dan bij itsme kits per kast laten samenstellen? Zodat we onze partners kunnen zeggen: ‘Je moet deze kast bouwen en onder dit artikelnummer kun je alle componenten bij itsme bestellen.’ Met de keuze voor itsme hebben we daarop voorgesorteerd, zodat wij zelf de kostprijs in de hand kunnen houden.” Van den Corput: “Kitting is een service die wij klanten bieden. Alles wat specifiek nodig is voor de machine die ze gaan bouwen, leveren wij dan in één pakket.” Arjen Schutte, application engineer bij itsme Industrial Automation, vult aan: “Kitten doen we vaak op onze vestiging dicht bij de klant, zodat de lijnen kort zijn. We stoppen alle componenten in een doos en versturen die.”

“Voor ons is de support zeker zo belangrijk als de prijs”

Besselink kijkt ook naar het buitenland. “Daar zitten we eveneens met de verkrijgbaarheid van componenten en willen we via itsme met fabrikanten in contact komen. Van onze machines is 99% bestemd voor de export. Onze eindklanten, de broederijen, hebben een continu proces, ze kunnen zich geen stilstand veroorloven. We willen meteen vervangende componenten kunnen leveren. Daarvoor moeten we het serviceapparaat goed hebben staan en partners om ons heen verzamelen die daar invulling aan geven.” Schutte: “Ik heb al zolang met die merken gewerkt, ik weet dan welke wegen ik moet bewandelen.” Pennings: “Er zijn verschillende soorten groothandels; aan dozenschuivers hebben we niks. Hun prijs is misschien wel goed, maar voor ons is de support, het meedenken over de oplossing, zeker zo belangrijk als de prijs.”

Wonderbaarlijk goed

De discussie over de toekomst van de paneelbouw – bij partners laten of helemaal in eigen huis halen – loopt op dit moment bij Innovatec. De ambities voor de relatie met itsme reiken in ieder geval ver, zegt Besselink. “Mijn ultieme ambitie is dat zij in ons systeem kijken om te zien wat ze morgen moeten leveren.” Schutte: “Bij sommige klanten doet itsme Connected Business dat al, aangeven wat wanneer moet worden besteld, of zelf bestellen en voorraad aanhouden voor de klant, bijvoorbeeld met een 2BIN-systeem voor de grijpvoorraad.” Besselink: “Bij ons gaat dit nog wel een paar jaar duren. We zijn nu negen maanden onderweg met elkaar, ons productportfolio en onze omzet bij itsme groeien. Eerst hadden we verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen. Uiteindelijk zijn het mensen die zaken doen, niet bedrijven. Rik heeft Arjen als contactpersoon en sparringpartner die oplossingen voor technische problemen heeft of weet waar die te vinden zijn. Voor mij is het belangrijk om goed contact te hebben met de binnen- en buitendienst bij itsme en dat zij problemen snel oppakken en oplossen. Het complete plaatje, techniek en logistiek, wordt door itsme gewoon supergoed ingevuld. De klik die wij met hen hebben is wonderbaarlijk goed.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.