“Bij Kooiman is geen dag hetzelfde. Ons specialisme zit vooral in maatwerk. We hebben bijvoorbeeld een baggerschip met 37 meter verlengd door er een stuk tussen te zetten, wat een spannend en technisch uitdagend project was. Enige tijd geleden hebben we in Noorwegen een nieuwe hellinglier aangekocht. Die moest toen binnen twee weken werkend worden gemaakt. De eerste echte test was door tijdsgebrek eigenlijk gelijk het hellingen van een groot schip. Dat was wel even spannend, maar gelukkig hebben we als team gezorgd dat het allemaal goed is verlopen.”
“Van de totale aanneemsom van zo’n project wordt de elektrische installatie tegenwoordig een steeds complexer en groter onderdeel. Onze werkzaamheden lopen van complete nieuwbouwprojecten tot reparaties en onderhoud. Daarbij is bij onderhoud en reparatie snelheid vaak de grootste vereiste. Elke dag dat een schip bij ons op de werf ligt, kost geld. Als Kooiman Scheepselektro B.V. zijn we een relatief kleine club binnen Kooiman Marine Group. Mijn team bestaat uit ongeveer zeven vaste collega’s en daarnaast een groot aantal inleners of externe partijen. Wij zijn verantwoordelijk voor alle elektrische installaties aan boord van de schepen die we bouwen en onderhouden. Nieuwbouw besteden we soms uit. Iemand uit mijn team begeleidt het proces dan, om te zorgen dat alles naar wens verloopt. Ook zie je veel vergroening of steeds meer elektrisch aangedreven schepen in de binnenvaart, wat voor extra uitdagingen zorgt. Alles bij elkaar veel afwisselende werkzaamheden en heel veel werk uit beide werven. Daardoor zijn we ook constant op zoek naar nieuwe collega's om aan de steeds groter wordende vraag op elektragebied te voldoen."
“We kunnen bezig zijn met het ontwerpen en installeren van nieuwe elektrische systemen, het uitvoeren van reparaties aan bestaande schepen of het begeleiden van grote projecten. Regelmatig wordt iemand uit mijn team ook naar een andere locatie gestuurd, om ter plekke een reparatie uit te voeren. Maar het meeste werk vindt plaats op onze eigen werven in Zwijndrecht en Dordrecht. Dat is wel zo handig. Als de monteur ergens niet uitkomt, belt hij zijn directe collega of belt hij mij. Samen zoeken we dan een oplossing. Dat maakt ons heel efficiënt en flexibel.”
“Kooiman is een familiebedrijf. Op dit moment staat de vierde generatie Kooiman aan het roer. De vijfde generatie is al actief in het bedrijf en neemt in de toekomst het stokje over. Werken bij een familiebedrijf ervaar ik als heel prettig. Je hebt hele korte lijntjes en er is veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Iedereen wordt verwacht om allerlei taken op te pakken. Dat kan soms overweldigend zijn, maar het maakt het werk ook heel afwisselend en uitdagend. Bij mijn vorige werkgever, een Duits bedrijf, was alles strak georganiseerd en afgebakend. Hier is dat totaal anders, je krijgt vanaf dag één direct vrijheid en verantwoordelijkheid. Natuurlijk moet je het wel waarmaken.”
“Het opleiden van nieuwe medewerkers is een belangrijk punt, zeker in de huidige markt. Er melden zich simpelweg te weinig jonge mensen aan voor techniekstudies, terwijl het zo’n prachtig vak is. Samen met Metalent en regionale ROC’s bieden we een MBO-traject aan dat leren en werken combineert. Studenten maken werkstukken die we echt nodig hebben voor de scheepsbouw en krijgen zo praktijkervaring. Na een jaar zijn ze voldoende getraind om mee te draaien met een ervaren monteur via een BBL-traject. Er starten jaarlijks 8-9 leerlingen in ons Kooiman Praktijk Centrum. Een deel daarvan komt uiteindelijk bij ons in dienst.”
Maurits sluit af: “De samenwerking met Technische Unie verloopt uitstekend. Ze hebben korte levertijden en veel op voorraad, wat cruciaal is voor onze reparatieklussen. Voor nieuwbouw hebben we ook goede afspraken gemaakt. We bestellen installatiemateriaal bij Technische Unie via de website. Bijna dagelijks ontvangt ons interne magazijn wel leveringen met de groene vrachtwagen. Dat maakt ons proces efficiënt en betrouwbaar.”
Theo Bot, industrievertegenwoordiger bij Technische Unie en rechts op de foto bovenaan dit artikel: “Het contact met Kooiman verloopt meestal digitaal of telefonisch. Een paar keer per jaar ga ik langs in Zwijndrecht. Ik neem dan vaak een leverancier mee, zoals Rittal of Schneider Electric. Zij hebben diepgaande kennis van hun producten. Ik ken het puntje van de ijsberg zeg ik altijd, met 2,5 miljoen artikelen in het Technische Unie-assortiment. Samen met Maurits en zijn team kunnen we dan onderzoeken of een innovatie interessant is voor Kooiman, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, zoals met energieopslag in accu’s. Want de ontwikkelingen staan niet stil natuurlijk.”
Meer berichten over dit onderwerp vind je hieronder. Je kunt natuurlijk ook alle artikelen bekijken en zelf een selectie maken.