Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
30/4/25
Krohne Altometer: 'Hechte verbinding voor signaalkabels'
Ketensamenwerking
Industrie
Sinds jaar en dag levert itsme signaalkabels aan Krohne Altometer, producent van onder meer flowmeters voor de procesindustrie. Op maat geknipt en op tijd bezorgd, al is dat laatste tegenwoordig een uitdaging vanwege de leverproblemen in de global supply chains. “Aan itsme hebben we een goede partij, die meedenkt en helpt waar het kan. Gewoon een heel betrouwbare leverancier, die zegt wat ze doen en doen wat ze zeggen.”

Krohne is een toonaangevende producent en leverancier van complete meetoplossingen voor industriële procesinstrumentatie. Het concern telt wereldwijd ruim 4.000 medewerkers en een groot aantal productievestigingen, waaronder Krohne Altometer in Dordrecht. "Daar produceert Krohne met zo’n 550 medewerkers onder meer flowmeters en voorziet die van signaalkabels", vertelt voorraadbeheerder Dave Eielts. “Die flowmeter wordt in het veld geplaatst en de signaalversterker kan ergens anders komen te staan. Soms wel honderd meter verder, een andere keer maar vijftien meter en zo hebben we telkens een andere lengte kabel nodig.” Daar komt itsme in beeld.

Meedenken en verrassingen opvangen

“Bijna twintig jaar geleden is in overleg met een kabelfabrikant een speciaal type kabel ontwikkeld op specificatie van Krohne. Later werden dat vijf typen kabels”, verklaart Ron Stam, accountmanager bij itsme. “De fabrikant levert op haspels van 2.000 of 3.000 meter. Wij knippen de kabels in de gewenste lengtes en leveren ze op ringen, in vaste lengtes van 5, 10, 15, 20 of 25 meter, of speciaal op maat bij grotere lengtes. Die standaardlengtes houden we op voorraad, zodat Krohne op afroep kan bestellen. We leveren dan vanuit onze vestiging in Rotterdam en voorzien de ringen met verschillende lengtes ter identificatie elk van een eigen kleur bundelbandjes. Vorig jaar hebben ze circa 25.000 kabelringen besteld.”

"Grootste uitdaging is momenteel het tijdig kunnen leveren van de kabels", meldt Eielts. “We hebben geregeld contact over leverproblemen, ook voor producten zoals connectoren. Zo nodig kijken we naar alternatieven, maar in de procesindustrie hangen er vaak toelatingen aan onze producten. Wij kunnen niet zomaar alternatieve materialen gebruiken. Lastig, maar aan itsme hebben we een goede partij, die meedenkt en helpt waar het kan.”

Stam: “Gebaseerd op onze contractafspraak over de hoeveelheden die we jaarlijks leveren, zorgen we dat op elk moment 25% daarvan op voorraad ligt. Ik controleer persoonlijk elke week de voorraadposities. De afgelopen jaren werden levertijden langer, dus zijn we de bestelmomenten naar voren gaan halen. De eerste keer 24 weken, terwijl we nog op 12 hadden gerekend, was natuurlijk een verrassing. Maar omdat wij ruim van tevoren bestellen, vangen we zulke verrassingen wel op.”

“Ik controleer persoonlijk elke week de voorraadposities”

Bij itsme besteedt de binnendienst nu meer dan helft van de tijd aan contact met klanten over de beschikbaarheid van materialen, vertelt Stam. “We zijn ontzettend druk met het zoeken naar alternatieve leveranciers, maar de vijvers raken leeg, want iedereen zit daarin te vissen. Lukt het niet, dan kunnen we proberen een alternatief product te vinden. Het regelen daarvan kost soms zoveel tijd en energie dat een klant liever wacht op het origineel, terwijl een ander zegt: ‘Stuur alsjeblieft iets.’ Bij Krohne zitten we met de specificaties en toelatingen. Als bijvoorbeeld de elektrische afscherming van een alternatief minder is, kan dat verstoringen van het meetsignaal opleveren. Dan kunnen we niet zomaar een andere kabel pakken.” In de procesindustrie komen flowmeters soms op explosiegevaarlijke plekken terecht, vult Eielts aan. “Daarvoor gelden ATEX-richtlijnen. Ook dan kunnen we niet zomaar andere kabels op onze flowmeters plaatsen.”

Boven de 95%

Aanvullende uitdaging is dat Krohne wel een forecast heeft voor de aantallen flowmeters, maar de bijbehorende kabellengtes pas heel laat weet. Eielts: “Daarom baseren we onze prognose voor kabels op wat we in het verleden hebben gedaan.” Gelukkig kan itsme daarmee uit de voeten, reageert Stam. “Wij kennen de hardlopers en proberen op trends uit het verleden te anticiperen: waar moeten we de voorraad ophogen en waar kunnen we die wat afbouwen? Bij een spoedaanvraag zijn we flexibel in het prioriteren en kunnen we bijna altijd voldoen aan de gewenste leverdatum.”

“Qua omzet een top 10-leverancier en qua leverbetrouwbaarheid zeker ook”

"Naast logistiek staat ook innovatie op de gezamenlijke agenda", vervolgt Eielts. “Meedenken over hoe we ons product nog beter kunnen maken, hoe we ons daarmee kunnen onderscheiden van de concurrentie.” Al met al bevalt de samenwerking uitstekend. “Voor Krohne is itsme gewoon een heel betrouwbare leverancier, die zegt wat ze doen en doen wat ze zeggen. Qua omzet zijn ze bij ons een top-tien leverancier en qua leverbetrouwbaarheid zeker ook. Ze hebben korte levertijden en is er een probleem dan zijn ze desnoods dezelfde middag hier. Hun flexibiliteit is heel waardevol.” Stam vult aan: “Wij worden door Krohne op leverperformance en -kwaliteit altijd boven de 95% gemeten, voor leverkwaliteit zelfs bijna op 100%.” Eielts: Eén keer was er iets met een binnenkabel, verder kan ik me voor jullie geen NCR (non-conformity report, red.) herinneren.”

Optimalisatie

Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering, weet Stam. “We breiden nu het pakket uit met standaardlengtes van 30, 40, 50 en zelfs 100 meter die we op ring gaan aanleveren. Alleen lengtes boven de 100 meter komen dan nog echt op maat. Ook procesoptimalisatie is aan de orde. “Krohne heeft een repeterende bestelvraag, bijvoorbeeld iedere twee weken 500 stuks van een artikel. Is het efficiënter om in één keer 2.000 stuks te leveren, zodat er voldoende voorraad is voor twee maanden? Dat levert Krohne misschien een prijsvoordeel op en zeker een logistiek voordeel, als ze de artikelen elke twee maanden maar één keer in plaats van vier keer hoeven te ontvangen.” Eielts beaamt: “Die optimalisatie willen we zeker, voor kostenbesparing en efficiencyvergroting; daarvoor moeten we eerst zelf bepalen hoe vaak we iets aangeleverd willen krijgen.”

Bovenal is Eielts zeer tevreden, zo blijkt uit zijn slotwoord. “Namens Krohne wil ik mijn dank uitspraken aan onze contactpersonen bij itsme en alle andere mensen daar die zorgen dat wij onze kabels op tijd krijgen. Ze dragen er allemaal aan bij dat Krohne zijn producten goed kan afleveren.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.