Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
21/1/25
Matco International: 'Betrouwbaarheid is erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid'
Ketensamenwerking
duurzaamheid
Industrie
Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”

Uptime, reactiesnelheid en circulariteit

Matco ontwikkelt en bouwt semi- en volautomatische palletwikkelaars voor uiteenlopende markten, van verpakkingsindustrie en logistiek tot maakindustrie, food, feed en pharma. Het bedrijf verzorgt verder service en onderhoud op z’n eigen machines en levert stretchfolie als verbruiksartikel om klanten een one-stop shop te bieden. Matco telt ruim 100 medewerkers, heeft z’n hoofdkantoor in Deventer en bestrijkt naast de Benelux en Duitsland ook het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In al die landen zijn er vestigingen.

“Onze filosofie is om dicht bij de klant te zijn”, zegt Van der Wei, “om service en onderhoud te kunnen doen, uptime te garanderen en klanten echt van dienst te zijn. We werken voornamelijk met direct sales om onze grote volautomatische wikkellijnen, waarmee we op het hogere klantsegment mikken, goed te kunnen verkopen. Onze productlijn is gemodulariseerd zodat we een machine voor 70-80% modulair kunnen opbouwen; want volledige customization is niet meer te betalen. Maar er is altijd nog maatwerk nodig, waarvoor we direct contact met klanten willen hebben. Het wordt door hen erg gewaardeerd dat we inspelen op hun behoeftes en op de omgeving waar onze machines komen te staan.”

“Onze filosofie is om dicht bij de klant te zijn”

Matco richt zijn productontwikkeling op meerdere aspecten. “Wij trachten de balans tussen machine en folie te optimaliseren, de ladingsstabiliteit te verhogen en zo dun mogelijk materiaal te wikkelen om de kostprijs en CO2-footprint te verlagen.” Dit wordt gedreven door drie actuele klantbehoeftes: uptime, reactiesnelheid en circulariteit, verklaart Van der Wei. “Wij moeten zorgen dat een lijn optimaal loopt en een zo hoog mogelijke uptime heeft. Onze monteurs moeten daarom bij problemen snel ter plekke zijn voor service en correctief onderhoud. En plastic wordt een moeilijk woord in West-Europa. Alternatieven zijn er echter niet veel, dus moeten we dunner en dunner gaan wikkelen. Bij zuivelproducent Farm Dairy bijvoorbeeld hebben we op jaarbasis 31 procent op het folie bespaard door dunner te gaan verpakken.”

Overzichtelijk, helder en eenvoudig

Veiligheid is eveneens een belangrijk issue bij Matco. Niet zozeer bij de semiautomatische wikkelaars, tekent Van der Wei aan. “Daar is eerst een menselijke handeling nodig voordat de machine iets gaat doen. CE-technisch is dat een veel makkelijker verhaal dan voor de automatische wikkelaars. Die hebben grote bewegende delen die tot wel 45 toeren per minuut draaien om 150 pallets per uur te wikkelen. Wij moeten zorgdragen dat mensen veilig werken met onze machines. Er staat deels een hek omheen, maar je hebt wel te maken met een inkomende en uitgaande stroom van pallets. Daar staan veiligheidslichtschermen van Leuze omheen. Die detecteren het als er iets anders voorbijkomt dan een pallet en informeren de machine wat ie dan moet doen.”

Het gedrag van een pallet is bekend, licht Eric Leenards, manager key accounts en distributie bij Leuze, toe. “Onze sensor is gekoppeld aan de besturings-PLC van de machine. Op een bepaald moment gaat een pallet in of uit de gevarenzone bewegen. Door logische schakeling van sensoren is te detecteren of dat gewenste gedrag aanwezig is of dat juist iemand op een onveilig, onbewaakt moment de machine wil inlopen. Dan moet er onmiddellijk een noodstop komen om te zorgen dat niemand letsel kan oplopen.”

“Wij moeten zorgdragen dat mensen veilig werken met onze machines”

Dit soort oplossingen gebruikt Matco al jaren voor een logische opbouw van z’n machines, vervolgt Leenards. “Soms zijn er speciale eigenschappen of zaken waarmee men rekening moet houden. Dan overleggen de engineers van Matco met ons en assisteer ik om de juiste aanpassing te doen. We proberen het wel altijd zo standaard mogelijk te houden, ons streven is om een veiligheidsoplossing overzichtelijk, helder en eenvoudig uit te voeren.”

Matco gebruikt veel producten uit het programma van Leuze, aldus Leenards. “Van fotocellen en inloopbeveiligingen tot barcodescanners en systemen voor volumemeting.” Matco betrekt die via itsme, dat elektrotechnische componenten levert aan de machinebouwer. Van der Wei: “We bestellen bij itsme alles ordergestuurd, grijpartikelen zowel als besturingsproducten, maar houden wel een ijzeren voorraad aan voor onderhoud en spares. Dat doet itsme op zijn beurt ook, meldt Peter Nelemans, senior accountmanager bij itsme. “Volgens afspraak houden wij componenten op voorraad die voor Matco standaard zijn. Dit is belangrijk, want het vertrouwen dat de benodigde componenten altijd beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat bedrijven als Matco betrouwbaar kunnen blijven opereren en aan de vraag van hun klanten kunnen voldoen.”

Bestendige relaties

De relatie met itsme en ook Leuze met Matco beslaat al bijna twintig jaar. Van der Wei hecht veel waarde aan bestendige relaties. “Zo kunnen we op elkaar bouwen en elkaar vertrouwen. Als het moet loopt iedereen een stapje harder voor elkaar. Kennen we elkaar, dan gaat het net iets beter, sneller, makkelijker en effectiever. De ervaring heeft geleerd dat in onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze betrouwbaarheid erg belangrijk is, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid. Het is een mooi drieluik om te zorgen dat levertijden geen bottleneck gaan vormen. Ook vind ik het belangrijk dat we van alle partijen goed advies krijgen. We hebben direct contact met beiden. De expertise van Leuze komt bij ons via itsme, maar we schakelen die ook wel direct in. Dat is voor itsme geen probleem, de afhandeling van orders gaat altijd via hen.” Omgekeerd is het voor Leuze bijzonder dat het contact met een machinebouwer ook via de distributeur kan lopen, zegt Leenards. “Is betrouwbaarheid de basis, dan is dit soort samenwerkingen goed mogelijk.”

Nelemans kan zich er alleen maar bij aansluiten. “Mijn collega van de itsme-binnendienst heeft wekelijks en soms wel dagelijks contact met Matco. Wij gaan ook voor langdurige relaties met onze klanten én onze leveranciers. Doordat dergelijke relaties samenwerking en open communicatie bevorderen, kan men bijvoorbeeld goed profiteren van innovaties en verbeteringen. Ook in dat opzicht kan itsme bijdragen aan het succes van onze klanten.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.