Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht
26/11/24
Isala ziekenhuis: 'Op maat gemaakte LED armaturen na lichtadvies'
duurzaamheid
Energietransitie
In een ziekenhuis is de keuze voor de juiste verlichting extra belangrijk. De tijdelijke bewoners moeten zich zo veel mogelijk thuis voelen om hun herstel te bevorderen. In het Isala ziekenhuis in Zwolle was na 12 jaar de verlichting in de openbare ruimten, zoals de centrale hal, gangen, wachtruimten en balies toe aan vervanging. BAM en Technische Unie verzorgden het vervangingstraject. Maatwerkarmaturen en de juiste lichtkleur maken er deel van uit.

100.000 branduren

Ferry Brouwer, technisch adviseur Gebouwbeheer bij Isala: “Het gebouw van het Isala ziekenhuis is in 2012 opgeleverd. Na 12 jaar dienst zijn er grote onderdelen die vervangen moeten worden, waaronder de verlichting. Dan hebben we het over ongeveer 3.000 armaturen. Daarbij waren onze grootste wensen een lange levensduur van nieuwe armaturen, onderhoudsvrij, een flinke energiebesparing en een zo duurzaam mogelijk vervangingsproject.”

Ferdinand du Buy, projectleider service en onderhoud bij BAM: “Tijdens gesprekken met Technische Unie werd door de vertegenwoordiger een lichtadviseur betrokken. Zodoende is Bianca Binnema binnengehaald bij dit project. Zij heeft onderzocht welk merk verlichting het beste aansloot op onze wensen.”

Bianca Binnema, lichtadviseur bij Technische Unie: “Op basis van een lichtberekening, 12464-1 normering, lichtplan en het plan van eisen van Isala heb ik drie merken aangedragen die konden voldoen aan de wensen. Daaruit heeft Isala uiteindelijk gekozen voor Trilux. Trilux heeft uiteraard de juiste kleur en lichtsterkte, maar hun nieuwe armaturen zijn ook eenvoudig passend te maken op het bestaande KNX-systeem. En met 100.000 branduren voldoen zij aan de gewenste levensduur. Daarnaast heeft Trilux twee opties om te voldoen aan de bestaande gatmaten van de downlights. Daarmee konden ook de plafondplaten behouden worden. Optie 1 is de renovatiering voor het snel leveren en optie 2 is een geheel nieuw matrijs voor volledig op maat gemaakte armaturen. Zo kwamen we tot een compleet aanbod om de verlichting duurzaam en efficiënt te vervangen.”

Het voelt als thuiskomen

Ferdinand: “De eerste keer dat Bianca bij ons aan tafel kwam gaf ze aan dat de oude lichtkleur haar een onbehaaglijk gevoel gaf. We gebruikte lichtkleur 84, ook wel 4.000 Kelvin. Op haar advies zijn we naar 3.000 Kelvin overgestapt. Als je nu naar het resultaat kijkt is dat echt een enorme verbetering. Het voelt gewoon alsof je thuiskomt.” “De kleuren van het gebouw kwamen voorheen niet overeen met de verlichting. Dat doet het nu wel.” voegt Ferry eraan toe.

Bianca: “Veel mensen gaan met spanning naar het ziekenhuis. Die zitten al met klotsende oksels in de wachtruimtes voor de gesprekken die ze moeten gaan voeren met doctoren. Daarom is het belangrijk om vooral in die ruimtes bezoekers een zo prettig mogelijk gevoel te geven. Aankleding is daarbij belangrijk en met de juiste lichtkleur komt dat nóg beter tot zijn recht. Daarom is er heel bewust gekozen voor 3.000 Kelvin.”

Vervangen terwijl de zogenaamde winkel openblijft

Een ziekenhuis is 24/7 in bedrijf. Het kan niet zomaar gesloten worden voor technisch onderhoud. Ferry: “De grootste uitdaging tijdens zo’n onderhoudsproject is om zo min mogelijk werk in het ziekenhuis te hebben. De zogenaamde winkel blijft namelijk open en we willen patiënten en bezoekers zo min mogelijk storen. Door goede afspraken te maken in het voortraject zorgde dat voor een soepel en efficiënt project.”

Nieuw armatuur passend op bestaand systeem

Ferdinand: “Belangrijk was dat het huidige KNX-systeem behouden werd. Dat was nog niet aan vervanging toe en dat bespaart een hoop extra kosten. Door het behouden van het KNX-systeem moesten we rekening houden met de hogere inschakelspanning en -stroom van de nieuwe LED armaturen. Dit hebben we zorgvuldig onderzocht aan de hand van de specificaties van de nieuwe armaturen en de bestaande KNX-actoren. We zijn gestart met een pilot in de centrale hal. Die pilot heeft een aantal maanden geduurd, zodat we zeker wisten dat alles correct functioneerde. Naast de inschakelspanning moesten de nieuwe armaturen ook fysiek op het bestaande systeem kunnen worden aangesloten. Dat kon vrij eenvoudig. Het aansluitsnoer van het oude Trilux armatuur kon worden hergebruikt op het nieuwe armatuur. In overleg met Technische Unie is onderzocht hoe we deze aansluitsnoeren in het vervangingstraject zo efficiënt mogelijk konden hergebruiken. Door het hergebruiken van deze aansluitsnoeren hebben we enorm kunnen besparen op kosten voor Isala en is uiteraard ook belangrijk voor het milieu.”

Van oud naar nieuw

Bij de prefabricage-afdeling van Technische Unie werden de nieuwe armaturen gereed gemaakt voor installatie. Ferdinand: “Het proces zag er als volgt uit. BAM haalde de oude armaturen uit het plafond en maakte het aansluitsnoer los van het armatuur. Het oude armatuur ging op de ene kar, en de aansluitsnoeren op een andere kar. Beide karren gingen vervolgens naar Technische Unie. Daar werden de kabels door de prefab-afdeling op de nieuwe armaturen gemonteerd. Daarna gaan de nieuwe armaturen weer op een kar en worden ze teruggestuurd naar Isala. De oude armaturen worden tijdelijk opgeslagen in een container waarnaar ze op een later tijdstip gerecycleerd worden.”

Mooi samenspel

Ferdinand: “Dit project is een logistieke trein. Het proces is zo ingeregeld dat iedere keer zodra wij een sectie oude armaturen uit het plafond halen, er een kar met nieuwe armaturen just-in-time klaarstaat. Zo wordt de installatietijd per sectie zo kort mogelijk gehouden en is er geen grote opslagcapaciteit nodig. Daarbij wordt in de logistiek door Technische Unie gelet op het aantal transportbewegingen. Een nieuwe kar wordt alleen geleverd zodra een vrachtwagen in de buurt is van het ziekenhuis. Geen ritten specifiek voor dit project om ook hier de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Hierdoor zijn we continu met elkaar in contact en ontstaat er een hartstikke mooi samenspel.”

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met
Sebastiaan Scheers
.